Szkoła Podstawowa nr 363

im. prof. Witolda Doroszewskiego

Praca Zespołu Psychologiczno - Pedagogicznego

LIST OD ZESPOŁU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ DO RODZICÓW
Szanowni Państwo
Każdy uczeń w toku nauki potrzebuje wsparcia zarówno ze strony rodziców, jak i nauczycieli oraz wiary, że sobie poradzi, że przezwycięży trudności. Najważniejsze, aby się nie poddawać i zawsze myśleć pozytywnie. Trzeba tylko chcieć-ale to proces, którego uczymy się przez całe życie.
Przesyłam kilka informacji w jaki sposób rodzice mogą motywować, wspomagać a także kontrolować naukę swego dziecka w domu.

1. Rodzic wspólnie z dzieckiem ustala hierarchię priorytetów, celów, zadań według ich ważności wraz z perspektywą czasową realizacji;
2. Wspólnie z dzieckiem (młody człowiek jest współautorem) układają plan całego dnia, który obejmuje nie tylko naukę, ale całą pozostałą aktywność dziecka w domu np. czas zabawy, czas spędzony przed telewizorem, czas poświęcony na rozmowy przez telefon (życie towarzyskie). Dobrym rozwiązaniem jest zapisanie planu w tabeli. Każde zadanie po wykonaniu może być wykreślane z listy. Jest to bardzo dobry czynnik motywacyjny. Dzięki temu chętniej przystępuje się do kolejnej czynności. Dodatkowo, można też wyznaczyć sobie czas, w którym powinno być wykonane dane zadanie. To również motywuje do działania. Ważne jest aby wyznaczany czas był realny do wykonania.
Plan dnia można wykonać w dwóch egzemplarzach. Jeden pozostaje w domu, drugi rodzic może zabrać do pracy (jeśli zmuszony jest opuścić dom) i zdalnie będzie mógł kontrolować proces nauki.

3. Rodzic wspólnie z dzieckiem tworzą plan realizacji zadania.
a) Ustalają stałą godzinę rozpoczęcia nauki. To, co pomoże w zmobilizowaniu się do pracy to dobra organizacja czasu nauki. Lekcje powinno się odrabiać o stałej porze, w stałym miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, a atmosfera sprzyja koncentracji.
b) Uzgadniają najlepszy dla ucznia system uczenia się. Lekcyjny (45 minut nauki i 10 minut przerwy), ‘pomodoro' (25 minut nauki i 5 minut przerwy), czy też inny wspólnie opracowany np. (30 minut nauki i pięć minut przerwy). Na marginesie, gorąco polecam artykuły internetowe na temat techniki pomodoro, która jest skuteczna w uczeniu się skupienia na pracy, zarządzaniu czasem pracy.
c) Ustalają, zasady dotyczące rozpoczęcia nauki. Uczeń rozpoczynający naukę powinien być najedzony (osoba głodna lub spragniona nie może skupić się na niczym innym niż właśnie te uczucia). Przed rozpoczęciem nauki należy się ubrać (szlafrok lub piżama rozleniwia, ubranie się pomaga w mobilizacji także do uczenia się).
d) Ustalają, że codzienne zajęcia zaczynają się od zadań najważniejszych i najpilniejszych, po te najmniej istotne. Zastosowanie hierarchii daje pewność, że nie zapomni się o tym co najważniejsze. Dzięki temu łatwiej jest osiągnąć spokój i koncentrację. Dostępne są aplikacje ułatwiające organizację pracy, obejmujące hierarchię wartości – które rzeczy z listy stworzonej przez Ciebie są najważniejsze i pilne. Od tych priorytetowych spraw zaczniesz realizować swój dzień.

e) Ustalają, że młody człowiek będzie wykonywał jedno zadanie na raz. Lepiej skupić się na jednym zadaniu w danym czasie i wykonać je od początku do końca. Jeśli wykonuje się kilka rzeczy na raz, myśli stają się rozproszone. W rezultacie działa się wolniej i mniej skutecznie.
f) Ustalają zasady przygotowania miejsca pracy (wietrzenie pokoju przed nauką i w czasie przerw, wyciszony pokój, porządek na stole, wyłączony telefon, komputer wykorzystywany jedynie do pracy,).
g) Ustalają zasady korzystania z telefonu, mediów społecznościowych (np. sprawdzanie mediów społecznościowych raz na dwie godziny przez pięć minut).
h) Ustalają w jaki sposób rodzic będzie mógł kontrolować czy dziecko się uczy.
i) Uzgadniają konsekwencje, które zostaną wprowadzone jeżeli dziecko nie będzie się wywiązywało ze wspólnych ustaleń związanych z nauką.
j) Planują wypoczynek, relaks. Jako relaks mogą służyć ćwiczenia oddechowe, które pozwolą uregulować pracę ośrodka nerwowego, wyeliminują uporczywe bóle głowy, dostarczą do mózgu życiodajny w pracy tlen. Dobrym sposobem relaksu może być także uśmiech,

4. Po wykonaniu przez dziecko pracy rodzice kontrolują wykonanie zadań. Jeżeli młody człowiek napracował się, to koniecznie trzeba to zauważyć i docenić. W przypadku niezrealizowania zadań, rodzic będzie mógł na bieżąco przedsięwziąć środki zaradcze. W przypadku dzieci młodszych, szczególnie tych które dopiero opanowują technikę pisania i czytania, rodzic spędza więcej czasu z dzieckiem, towarzyszy i wspomaga, razem się uczą, starając się jednocześnie wdrażać dziecko do samodzielności.

Po zakończeniu kwarantanny konieczne jest wspólne dokonanie podsumowanie tego co się sprawdziło, na co należy w przyszłości zwrócić baczniejszą uwagę oraz tego co kompletnie nie wyszło i jakie z tego płyną wnioski do pracy na przyszłość.

Serdeczne pozdrowienia zarówno dla Państwa jak i Dzieci i Młodzieży przesyła zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej SP Nr 363.

Dane adresowe

Szkoła Podstawowa nr 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa

 

sp363@eduwarszawa.pl

tel.: (22) 666-53-46

fax: (22) 666-53-41

 

Mapa dojazdu

Sekretariat

Anna Kekusz

Sekretariat czynny:

poniedziałek    8.00 - 16.00

wtorek              8.00 - 16.00

sroda               8.00 - 15.30

czwartek          8.00 - 16.00

PIĄTEK JEST DNIEM BEZ INTERESANTA

 

 

 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.