Podsumowanie projektu Erasmus+ "Bądźmy dwujęzyczni! Uczmy nowocześnie! 2016-2018"
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+
Mobilność kadry edukacji szkolnej
Celem projektu było wprowadzenie nauczania dwujęzycznego oraz nowoczesnych metod pracy w Gimnazjum nr 81 (obecnie SP 363).
Działania projektowe:
- 6 nauczycieli ukończyło kursy języka angielskiego w Polsce.
- 11 nauczycieli uczestniczyło w 17 mobilnościach (kursach i szkoleniach) odwiedzając 8 krajów.
- Lekcje pokazowe i szkolenia dla zespołów przedmiotowych.
- Tworzenie innowacji pedagogicznych.
- Rada Pedagogiczna odbyła szereg szkoleń dotyczących nowych technologii
w nauczaniu. - 13 nauczycieli i ponad 200 uczniów współpracowało w projektach eTwinning
z uczniami z 17 europejskich krajów.
Obszary tematyczne projektu:
- Nauczanie w języku angielskim
- Nowe technologie – kompetencje informatyczne
- Nowe metody – interdyscyplinarność, motywacja
Umiejętności zdobywane na kursach:
- Wprowadzanie elementów języka angielskiego do nauczania każdego przedmiotu.
- Wykorzystanie technologii w nauczaniu (zasoby internetowe, smartfony, kody QR, media społecznościowe, blog).
- Nowe motywujące metody nauczania ( m.in. nauka poza salą lekcyjną, gamifikacja, interdyscyplinarność, „odwrócona lekcja”).
- Korzystanie na lekcji z aplikacji online.
Rezultaty projektu:
- europejska odznaka Szkoły eTwinning
- nauczyciele zyskali nowe kompetencje językowe i metodyczne
- jęz. angielski nauczany od pierwszej klasy szkoły podstawowej
- powstały klasy dwujęzyczne (gimnazjum, kl. 7) realizujące nauczanie przedmiotowe w języku angielskim
- wprowadzamy we wszystkich oddziałach elementy jęz. angielskiego w nauczaniu przedmiotowym
- korzystamy z nowoczesnych metod nauczania zgodnych z trendami europejskimi
- Katalog Dobrych Praktyk – zbiór metod
i instruktaży dostępny online
(https://katalogdobrychpraktyk.blogspot.com/) - szeroka interdyscyplinarność
- innowacje pedagogiczne
Upowszechniamy rezultaty projektu
- Uczestnicy mobilności na bieżąco organizowali szkolenia i konsultacje dla lokalnego środowiska edukacyjnego aby przekazać nabyte umiejętności i propagować nowe metody.
- Założyliśmy Katalog Dobrych Praktyk i stronę Projektu. Zgromadziliśmy tam szereg instruktaży, materiałów dydaktycznych i praktycznych wskazówek dotyczących nauczania dwujęzycznego i nowoczesnych metod a także na temat procedur związanych
- z uczestnictwem w programie Erasmus+ .
- Jesteśmy też otwarci na partnerstwa eTwinning krajowe i zagraniczne i zapraszamy
- do współpracy.
- Działania projektowe były prezentowane jako przykłady dobrych praktyk na konferencji EduInspiracje STEM ’2017,
- na seminarium nauczycielskim Ko-lekcje ‘2017 oraz na międzynarodowym seminarium „Quality Matters!”.