r.szk. 2023/2024
Szkoła Nowoczesna, ekologiczna i włączająca
Projekt realizowany w SP363 (październik 2022-luty 2024)
Cele projektu:
Chcemy rozpoznawać i rozwijać talenty uczniów, nie tylko związane z przedmiotami szkolnymi, oraz identyfikować i niwelować bariery edukacyjne
Pro-ekologiczne metody pracy jako standard szkolny
Pozytywna motywacja nauczycieli, efektywność współpracy. Lepsza integracja grona pedagogicznego. Przepływ doświadczeń między zespołami.
Realizacja projektów eTwinning jako częsta metoda pracy w naszej szkole. Każdy uczeń szkoły będzie mógł uczestniczyć w eTwinning. Każdy uczestnik mobilności zrealizuje przynajmniej jeden projekt.
Wysoka jakość działań edukacyjnych naszej placówki. Podniesiemy kompetencje językowe, metodyczne i organizacyjne nauczycieli i nauczycielek oraz kadry administracyjnej.
Powyższe cele zostały wyznaczone w oparciu o diagnozę potrzeb szkoły oraz zgodnie ze Standardami Erasmus+ i priorytetami UE.
Uczestnicy i działania
W projekcie “Szkoła N.E.W.” uczestniczy cała społeczność szkolna. Dla nauczycieli i kadry administracyjnej dostępna jest oferta zagranicznych szkoleń i obserwacji pracy finansowanych przez UE.
Szkolenia zagraniczne i uczestnicy:
- Pani Katarzyna Kołodziejczuk i pani Karolina Szurek – szkolenie Universal Design for Learning, Amsterdam
- Pani Magdalena Watts i pani Joanna Kalisz-Lerch – szkolenie nt. fińskiego stylu edukacji, Helsinki
- Pani Katarzyna Kończak i pani Magdalena Watts – szkolenie o tematyce ekologicznej, Florencja
- Pani Klara Siwińska i pani Alicja Skóra - kurs języka angielskiego, Dublin
- Pani Katarzyna Zawadzka i pani Katarzyna Tarka – szkolenie nt. włączania społecznego (Inclusion starts with I), Malta.
Obserwacje pracy w szkołach:
- Pani Karolina Szurek i pani Katarzyna Kończak - Almendralejo, Hiszpania
- Pani Magdalena Watts i pani Agnieszka Prządka - Gran Canaria, Hiszpania
- Pani Klara Siwińska i pani Katarzyna Kończak - Badalona, Hiszpania
- Pani Joanna Kalisz-Lerch i pani Katarzyna Zawadzka – Maglie, Włochy
- Pani Agata Bartuzi-Król, pani Anna Michaluk, pani Karolina Szurek – Havirov, Czechy
- Pani Katarzyna Gawlicka i pani Maria Adamczyk – Neu Zittau, Niemcy
Szkolenia wewnętrzne:
Wszyscy nauczyciele i nauczycielki uczestniczyli w szkoleniu wprowadzającym w eTwinning. Zespoły przedmiotowe i problemowe miały miniszkolenia prowadzone przez uczestników wyjazdów zagranicznych (dzielenie się wiedzą).
Wydarzenia szkolne w ramach projektu “Szkoła N.E.W.”
Uczestnikami wydarzeń byli uczniowie, nauczyciele i goście.
- Ekologiczny Jesienny wieczór muzyczny - listopad 2022
- Dni Ziemi i Parady Ekologiczne - kwiecień 2023
- Dzień Języków Obcych – czerwiec 2023
- Tydzień Projektów - wrzesień 2023
Projekty eTwinning – europejska współpraca szkół
- Christmas cards in English – listopad/grudzień 2022, klasy 3abcdef, 4d, 2e,2f
- Our Eco-friendly Classroom – klasy 2abcdef, I sem. 2022/23
- Earth Day Partnership – klasy czwarte, piąte, szóste
- EU anthem for EU Day – klasa 7a, klasa 5c, grupa ochotników (śpiew)
Współpracowaliśmy ze szkołami z Hiszpanii, Włoch, Czech, Portugalii, Litwy i Turcji.
Wizyty gości z europejskich szkół
Odwiedziły nas grupy nauczycieli odbywających obserwacje pracy z Włoch (Maglie) i Hiszpanii (Almendralejo). Zaplanowano wizyty nauczycieli z Hiszpanii (Gran Canaria i Utebo).
Odwiedzili nas uczniowie z Włoch (Maglie), zaplanowano wizytę uczniów z Czech (Havirov). (link do relacji)
Działania wewnątrzszkolne
Projekt oddziałuje na całą szkolną społeczność, na styl nauczania i życia szkolnego. Doświadczenie i wiedza zdobyte przez uczestników wyjazdów zagranicznych, są na bieżąco wykorzystywane. Są inspiracją do wprowadzania zmian w stylu pracy, zgodnie z założonymi celami projektu.
Przykłady:
- Świetlice organizują konkursy promujące różnorodność talentów, kreatywność i zrównoważony styl życia
- Wprowadziliśmy Szkolny Kodeks Ekologiczny
- Szkolne akcje i wydarzenia planujemy mając na względzie zaangażowanie uczniów mających różne możliwości
- Uczniowie naszej szkoły gościli rówieśników z Włoch w swoich domach
- Dekoracje szkolne robimy wykorzystując materiały powtórnie i z materiałów z recyklingu
- Wprowadziliśmy segregację śmieci (pojemniki na korytarzach)
- Zainstalowano czujniki wyłączające światło w toaletach
- Kreatywnie wykorzystujemy różne “resztki” i elementy
- Usprawniliśmy przepływ informacji w “chmurze”
- Udział w ogólnopolskim konkursie Be Eco i akcjach fair-play,
- Obchodzimy Dzień Praw Dziecka
Doświadczenia i wnioski z działań międzynarodowych
Wspólnym wrażeniem nauczycieli uczestniczących w różnych zagranicznych wyjazdach było przekonanie, że nasza szkoła należy do europejskiego mainstreamu pod względem jakości nauczania, kompetencji i stylu pracy nauczycieli, posługiwania się nowoczesnymi metodami. Zobaczyliśmy o wiele więcej podobieństw niż różnic.
Każdy wyjazd przynosił inspiracje, wiedzę i doświadczenia, poszerzał horyzonty. Zobaczyliśmy różne sposoby organizacji przestrzeni i czasu w szkole, sprawowania opieki nad uczniami i prowadzenia lekcji.
Jednym z wniosków jest konieczność powrotu do pracy metodą projektu, bardzo powszechnej w UE, a u nas mniej obecnej po likwidacji gimnazjum.
Planowane rezultaty projektu to:
I. Opracowanie i wdrożenie systemu zachowań proekologicznych. Placówka będzie funkcjonować w sposób bardziej zrównoważony ekologicznie i odpowiedzialny środowiskowo.
II. W szkole będzie znany i często wykorzystywany eTwinnng oraz metody prowadzenia lekcji, zajęć i akcji szkolnych zapewniające włączenie społeczne i realizację potencjału.
III. Podniesie się poziom szkoły i osiągnięcia edukacyjne uczniów. Określimy i zniwelujemy bariery edukacyjne. Uczniowie będą osiągać sukcesy zgodne ze swoimi możliwościami. Będą aktywnymi uczestnikami procesu edukacji.
IV. Wprowadzimy do praktyki szkolnej nowe, adekwatne do potrzeb, sprawdzone i efektywne metody komunikacji i prowadzenia dokumentacji, zwięzłe i w większym stopniu oparte na TIK.
V. Pracownicy będą bardziej kompetentni i zmotywowani, mniej przeciążeni, poprawi się ich komfort pracy i satysfakcja zawodowa.
VI. Szkoła będzie miała bardziej europejski wymiar a standardy Erasmus+ wejdą do szkolnej praktyki
Kontynuacja.
Projekt “Szkoła N.E.W.” trwa 16 miesięcy. Szkoła planuje kontynuować działania zgodne z priorytetami Unii Europejskiej i trwale uczestniczyć w sieci Erasmus+. Nawiązaliśmy liczne kontakty, jesteśmy w partnerstwie z 8 szkołami z różnych krajów. Zamierzamy aplikować o akredytację Erasmus+ na lata 2024-2027. W kolejnych latach chcielibyśmy poszerzyć wachlarz europejskich działań o dalsze szkolenia naszej kadry i wizyty ekspertów. Planujemy też organizować wyjazdy z uczniami do szkól partnerskich.
Opracowanie:
Karolina Szurek
Koordynatorka ds. Erasmus+
w Szkole Podstawowej nr 363 im. prof. W. Doroszewskiego
r.szk. 2022/2023
W październiku 2022 w SP363 zaczynamy realizację projektu "Szkoła Nowoczesna, Ekologiczna i Włączająca". Obejmie on szereg działań, realizowaych od października 2022 do stycznia 2023 i obejmujących całą szkolną społeczność.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji o projekcie #SzkołaN.E.W. - link youtube
Informacje o projekcie i o szkole:
Program | Erasmus+ |
Typ akcji | KA122-SCH - Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej |
Konkurs | 2022 |
Runda | runda 1 |
Informacje o projekcie | |
Dziedzina (sektor) wniosku | Edukacja szkolna |
Tytuł projektu | Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca. |
Tytuł projektu w języku angielskim | Modern, Eco and Involving School. |
Data rozpoczęcia projektu | 02.10.2022 |
Czas trwania projektu (w miesiącach) | 14 |
Data zakończenia projektu | 01.02.2023 |
Narodowa Agencja organizacji wnioskującej | PL01 - Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji |
Koordynatorki:
p. Karolina Szurek, p. Magdalena Watts, p. Agata Bartuzi-Król, p. Małgorzata Kauszel, p. Marta Kauszel
Opis projektu
cele:
CEL 1: Uczniowie w szkole realizują w pełni swoje możliwości. Chcemy rozpoznawać i rozwijać talenty uczniów, nie tylko związane z przedmiotami szkolnymi, oraz identyfikować i niwelować bariery edukacyjne |
Do realizacji tego celu potrzebne jest wyrównanie szans edukacyjnych i zwrócenie szczególnej uwagi na aspekt włączania społecznego. Szczególnie dzieci z barierami edukacyjnymi i doświadczeniem migracji muszą mieć wsparcie, a nauczyciele powinni znać metody pracy z nimi przynoszące efekty. Dzieci mają różne talenty, coraz częściej wykraczające poza klasyczne umiejętności szkolne. Nauczyciele powinni odświeżyć swoją wiedzę i poszerzyć horyzonty, aby dostrzegać potencjał uczniów i tak planować działania, aby każdy uczeń był aktywnym uczestnikiem procesu edukacyjnego i miał poczucie sukcesu. Ważnym aspektem będzie tu zapewnienie dobrych emocji związanych z nauką, dowartościowanie wysiłku i procesu, a nie tylko wyniku. Aby wykorzystywać swój potencjał, uczniowie powinni też mieć dobre warunki do nauki, zabawy i wypoczynku, potrzebujemy więc inspiracji do reorganizacji przestrzeni. |
CEL 2: Pro-ekologiczne metody pracy jako standard szkolny |
Ugruntowanie postaw i zachowań odpowiedzialnych środowiskowo w społeczności szkolnej, opartych na wiedzy dotyczącej przeciwdziałania zmianom klimatu |
Szkole brakuje systemowego podejścia do pro-ekologicznych działań. Są bardzo liczne inicjatywy, w których dzieci, pracownicy oraz rodzice chętnie uczestniczą: jedzenie warzyw i owoców, aktywności fizyczne, sadzenie drzew, zbieranie deszczówki, budowanie poidełek dla pszczół, eTwinning "Animals", projekt "O kropelce wody", lekcje w lesie i parku, zbiórki kapsli i in., ozdoby z recyklingu. Współistnieją one ze złymi praktykami: marnowanie wody i papieru, niesegregowanie śmieci, niezdrowy styl życia, używanie jednorazówek, nadprodukcja i złe przechowywanie pomocy dydaktycznych. Powinniśmy też zmniejszyć natężenie hałasu. Chcemy obserwować praktyki w innych szkołach, pogłębić świadomość pracowników i wypracować konkretne metody działania. Chcemy też w nowoczesny sposób prowadzić edukację ekologiczną, nie tylko w ramach lekcji, ale też w świetlicy. |
Ocenimy skuteczność wprowadzenia segregowania śmieci w klasach i całej szkole. Odbędzie się konkurs na klasę najlepiej o to dbającą w swojej sali. Zmierzymy też ilości wykorzystywanych zasobów na początku, w trakcie i po zakończeniu projektu. Na kilku z imprez szkolnych (np. Święto Szkoły, Dzień Dziecka) zorganizujemy gry, które pozwolą nam określić jak praktyki proekologiczne zakorzeniły się w myśleniu dzieci i pracowników. W działania oraz ich ewaluację będzie zaangażowany szkolny samorząd uczniowski oraz szkolny wolontariat. |
CEL 3: Pozytywna motywacja nauczycieli, efektywność współpracy. Lepsza integracja grona pedagogicznego. Przepływ doświadczeń między zespołami. Unikanie dublowania zadań i prac, poprawa dobrostanu. |
Doświadczamy ciągłych zmian (np. często zmieniamy klasy, w których uczymy), przekwalifikowania, trudności lokalowych i finansowych, odczuwamy też efekty pandemii i nauki zdalnej. Wielu doświadczonych nauczycieli czuje się przeciążonych i sfrustrowanych. Z kolei młodzi nauczyciele borykając się trudnościami pracy w szkole łatwo tracą motywację i odchodzą z zawodu. Wspólnie realizując projekt, odbywając szkolenia, dyskutując z nauczycielami z innych krajów, wzmocnimy swoją samoocenę, poczucie przynależności, zyskamy świeże spojrzenie na pracę. Pozytywne emocje związane z podróżami wzmocnią morale. Poczucie sprawczości i możliwość rozwoju zawodowego zatrzyma młodych nauczycieli w zawodzie. Potrzebne nam są standardy i metody pracy oparte na TIK, które zmniejszą ilość tworzonej dokumentacji, jednocześnie podnosząc jej jakość. Chcemy poprawić komunikację i przepływ informacji aby ułatwić i stymulować współpracę między nauczycielami |
CEL4: Realizacja projektów eTwinning jako częsta metoda pracy w naszej szkole. Każdy uczeń szkoły będzie mógł uczestniczyć w eTwinning. Każdy uczestnik mobilności zrealizuje przynajmniej jeden projekt. |
Projekty eTwinning pozwolą na "zaopiekowanie" kilku potrzeb. Formuła projektów eTwinning sprzyja wykorzystywaniu różnych talentów, aktywizowaniu uczniów wybitnych oraz mniej zdolnych. Chcemy realizować projekty interdyscyplinarne i związane z ekologią. Włączając uczniów o słabszych możliwościach edukacyjnych i "nieklasycznych" talentach (niezwiązanych ściśle z przedmiotami) zapobiegniemy ich wykluczeniu. Uczniowie pochodzący spoza Polski i z różnych kultur będą mogli wykorzystać swoje pozaszkolne umiejętności, np. znajomość języka, zwyczajów, poczują się cenni. Nawiążemy liczne kontakty poszerzające horyzonty naszych pracowników i uczniów. Nauczymy się pracy metodą projektu, co pomoże efektywniej przeprowadzać wszelkie szkolne inicjatywy (formułę projektu wzorowaną na eTwinning zastosujemy do innych szkolnych działań). Wypracujemy więcej metod pracy z wykorzystaniem TIK. Poprawimy kompetencje językowe |
Cel 5: Wysoka jakość działań edukacyjnych naszej placówki. Podniesiemy kompetencje językowe, metodyczne i organizacyjne nauczycieli i nauczycielek oraz kadry administracyjnej. Wzrośnie prestiż szkoły. |
Osoby uczestniczące w mobilnościach poprawią i unowocześnią swój warsztat pracy. Nauczycielki, dla których język angielski jest drugim nauczanym przedmiotem, na kursach i/lub w czasie job-shadowing odświeżą swoje umiejętności językowe i zyskają nowoczesną wiedzę metodyczną. Wdrożenie nowych metod, sprzyjających włączeniu, w nauczaniu wczesnoszkolnym i przedmiotowym, sprawi, że poprawią się osiągnięcia uczniów słabych, a uczniowie przeciętni i zdolni będą osiągać bardzo dobre i wybitne wyniki. Świetlica będzie miejscem edukacji nieformalnej, rozwijania talentów, i przestrzenią w której wszyscy uczniowie będą mogli osiągnąć sukces. Nowe, efektywne metody organizacji pracy i przestrzeni w szkole sprawią, że nauczyciele będą mniej przeciążeni i sfrustrowani i będą lepiej nauczać. Wyższy prestiż szkoły, budowany przez całą społeczność i potwierdzony wynikami, zmotywuje pracowników do pozostania w zawodzie i przyciągnie nowe cenne osoby. |
Obszary tematyczne projektu.
Umiejętności ekologiczne |
Włączanie społeczne, promowanie równości i przeciwdziałania dyskryminacji |
Planowane działania projektowe
Kursy i szkolenia
Pracownicy pojadą na kursy i szkolenia dotyczące zagadnień związanych z potrzebami naszej szkoły. Planujemy wyjazdy około 10 osób. Na etapie tworzenia projektu zespół koordynujący wybrał szkolenia kierując się ich tematem, lokalizacją, jakością (oceną) oraz doświadczeniami z udziału w poprzednim projekcie Erasmus+ w latach 2016-2018. Są szkolenia o następujących tematach: |
i) Sztuka oraz narzedzia TIK związane ze sztuką w nauczaniu przedmiotowym i budowaniu umiejętności - Amsterdam, Holandia. To szkolenie będzie zaproponowane dla osób pracujących w świetlicy, edukacji wczesnoszkolnej, uczących muzyki, plastyki i in (optymalnie: łączących te specjalności z innymi) |
ii) Edukacja nieformalna jako sposób na zwiększenie właczania społecznego - Soverato, Włochy. To szkolenie będzie zaproponowane dla osób pracujących w "zerówce", świetlicy, dyrekcji, oraz wychowawczyń klas |
iii) Edukacja klimatyczna w szkole - Florencja, Włochy. To szkolenie będzie zaproponowane dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, kadry administracyjnej, oraz nauczycieli mających krótki staż pracy |
iv) Edukacja ekologiczna i system szkolnictwa w Finlandii. To szkolenie będzie zaproponowane dla kadry administracyjnej, pedagogów, wychowawców, opiekunów grup szkolnych |
v) Kurs językowy w Dublinie zaproponujemy pracownikom słabo znającym angielski, aby mogli przygotować się do obserwacji szkół oraz partnertw europejskich |
Szkolenia I-IV zostały wybrane ze wzgledu na program, w którym jest: |
-pogłębianie wiedzy na temat włączenia społecznego oraz metody pracy zapewniające równy dostęp do edukacji i wyrównanie szans |
- poznawanie różnych systemów szkolnych, organizacji przestrzeni szkolnej i pracy zespołów nauczycielskich |
- trening nowych metod nauczania, sprzyjających czerpaniu z róxnorodnosci i włączeniu społecznemu |
- przykłady sprawdzonych praktyk proekologicznych, opartych na rzetelnej wiedzy o zmianach klimatu i zapobieganiu im |
- łączenie edukacji formalnej z nieformalną, w kontekście rozwijania różnorodnych talentów, właczania społecznego i zapobieganiu wykluczeniu. Przykładowe pomysły działań, ćwiczenia praktyczne |
- rozpoznawanie barier edukacyjnych, problemów i specyficznych potrzeb, zwłaszcza związanych z bieżącymi kryzysami (dzieci z doświadczeniem migracji, kryzys zwiazany z pandemią). Sposoby niwelowania barier edukacyjnych oraz pracy z dziećmi mającymi specjalne potrzeby |
- wiedza dotycząca budowania pozytywnej atmosfery w szkole, przykłady praktyk, organizacji pracy i przestrzeni sprzyjających dobrostanowi, motywacji i pozytywnemu nastawieniu |
Najważniejsze w doborze szkoleń jest to, aby ich program był adekwatny do potrzeb szkoły. Ważne jest też, aby uczestniczyły w nich osoby jak najlepiej dobrane profilowo (których praca sprzyja wdrożeniu nabytych umiejętności z pozytkiem dla całej szkoły), pełniące różne funkcje i mające różny staż pracy. Dopuszczamy ewentualna zmianę szkoleń, o ile zachowane będą te narzędne założenia, a lokalizacja i czas będą mieścić się w budżecie. |
Obserwacje pracy
Wszystkie wizyty będą ukierunkowane na obserwację dobrych praktyk, szczególnie dotyczących włączania społecznego, pracy z dziećmi z dośw.migracji, organizacji pracy i przestrzeni w szkole, pro-ekologicznych rozwiązań, akcji i zwyczajów. Już na etapie aplikowania o grant ustaliliśmy ze szkołami przyjmującymi, że wizytom będą towarzyszyły projekty eTwinning, realizowane przez lub po mobliności. Planujemy udział w obserowanych około 12 osób (w większości tych samych, które uczestniczą w kursach). |
W programie wizyt w poszczególnych szkołach będą: |
- w CEIP SAN ISIDRO obserwacja łączenia edukacji formalnej z nieformalną (pod kątem zajęć świetlicowych), działań projektowych związanych z kulturą i tradycją. W tej szkole obserwacja będzie uzupełniona przez prowadzenie zajęć (pojedyńczych aktywności) przez naszą nauczycielkę, w czasie lekcji lokalnego nauczyciela i przy jego wsparciu. Pozwoli to lepiej obserwować nie tylko styl pracy nauczycieli, ale i uczniów. |
- w CEIP ANTONIO MACHADO realizowany jest projekt o bardzo zbliżonych założeniach do naszego, planujemy więc obserowanie, dyskusję, wspólne wypracowywanie metod zapobiegania wykluczeniu, czerpania z różnorodności. Tu również nasz nauczyciel będzie mógł włączyć się w prowadzenie lekcji, poznać specyfikę szkoły przez doświadczenie. |
- w Escola Llibertat poznawanie proekologicznych praktyk i standardów w szkole, obserwacja działań w obszarze STEAM |
- w IC PRINCIPE DI PIEMONTE di Maglie wizyta będzie ukierunkowana na poznanie systemowego włączenia dzieci z dośw. migracji, oraz metod motywacji kadry i podnoszenia jakości szkoły |
- w Kocēnu pamatskola i Mažeikių lopšelis-darželis "Gintarėlis" zacieśnienie istniejącej już współpracy w eTwinning (oddziały przedszkolne i wczesnoszkolne) obserwacja nauczania angielskiego w klasach młodszych oraz metod włączających w edukacji przedmiotowej. Są to szkoły o specyfice bliskiej naszej i zobaczymy rozwiązania problemów obecnych również u nas ( wyposażenie, problemy kadrowe, profil uczniów, grupy migrantów). Łotewska szkoła zaplanowała w tym samym czasie goszczenie grupy nauczycieli ze Słowenii, będzie więc to okazja do jeszcze większego umiędzynarodowienia i bogatszej dyskusji. W tych szkołach językiem kominikacji może być rosyjski, dzięki temu mobilność będzie dostępna dla szerszego grona naszych pracowników. |
W programie wizyt znajdą się obserwacje, omawianie ich z wyznaczonymi przez szkoły partnerskie opiekunkami, poznawanie kultury, systemów edukacji. Zaplanowaliśmy też zwiedzanie wszystkich szkół aby podpatrywać narzędzia pracy, organizację pracowni i przestrzeni wspólnych, rozwiązania sprzyjające redukcji hałasu i dbaniu o dobrostan fizyczny i psychiczny. Przywiązujemy też uwagę do budowania dobrych emocji przez nieformalne spotkania z lokalnymi nauczycielami, korzystanie z dóbr kultury i piękna okolicy. |
Kontynuacja
Każdy uczestnik po mobilności przeprowadzi mini-szkolenie dla zespołu nauczycielskiego oraz lekcję otwartą ( lub zajęcia otwarte). Zademonstruje na nich wiedzę i dobre praktyki. Następnie, w oparciu o efekty uczenia się i doświadczenie: |
1) Opracujemy szkolny system standardów proekologicznych oraz skuteczne wdrożymy go. Planujemy zaangażowanie uczestników mobilności, grup szkolnych (wolontariat, samorząd, Rada Rodziców) w tworzeniu systemu. Przeprowadzimy akcje promocyjne, szkolne konkursy i projekty, oraz ocenę jakości wprowadzenia tego systemu. |
2) Nauczyciele włączą do swojej codziennej praktyki nowo poznane techniki prowadzenia zajęć, sprawdzą ich skuteczność, zarekomendują je koleżankom/kolegom |
3) Wychowawcy ustalają spójny system standardów pracy z dziećmi z dośw. migracji |
4)Zdefiniujemy bariery edukacyjne, które miewają nasi uczniowie, użyjemy nowych metod aby je niwelować. |
Przeprowadzimy akcję informującą o tym czym są bariery, i że nie mogą wykluczać. To działanie będzie koordynować zesp. PPP wspólnie z uczestnikami kursów zagranicznych i obserwacji dotyczących włączenia |
5) Utworzymy nowy spójny sposób zwęzłego planowania i raportowania różnych szkolnych działań ( np. akcji, konkursów, programów), z uzyciem TIK, opartych na formularzach. W ich treści umieścimy punkty dotyczące włączenia i ekologii ( tak aby zmotywaować do uwzględnienia tych aspektów w każdym działaniu). Zrobi to zespół koordynujący projekt wspólnie z dyrekcją i kierowniczką świetlicy. |
6) Zapewnimy lepszą dostępność do dokumentacji. szkolne dokumenty, np. w/w opisy standardów, bedziemy publikować na stronie szkoły i wieszać w salach. Dokumentywymagajace poufności będą tworzone i przegladane na zabezpieczonym OneDrive ( tylko dla uprawnionych pracowników). Zadbamy aby zwłaszcza dokumenty potrzebne w bieżącej pracy nauczycieli i kierownictwa były zwięzłe, łatwo do znalezienia i wykorzystania. |
7) Odbędą się projekty eTwinning z udziałem szkół przyjmujących i in. Projekty będą realizowane na lekcjach i w świetlicy. Będziemy unikać projektów o wąskich tematach. Będziemy kontrolować (prowadzić wykaz) czy każdy uczeń, zgodnie ze swoimi talentami i możliwościami, mógł włączyć się w projekt i znaleźć w nim dla siebie zadania zapewniające poczucie sukcesu. |
8) W dyskurs dotyczący zmian w przestrzeni włączamy nauczycieli, pracowników administracji, uczniów i rodziców. Obejmie on możliwości re-aranżacji sal i korytarzy oraz terenu przy szkole, redukcję hałasu, potrzebne wyposażenie, które pomoże poprawić komfort pracy i jakość nauki, stworzyć przestrzeń do ruchu i wypoczynku. Niektóre rozwiązania wprowadzimy od razu, wykorzystujac posiadane zasoby, rzeczy z odzysku, srodki organizacyjne z granatu. Kierownictwo szkoły określi dzięki temu i zarekomenduje organowi prowadzącemu kupno wyposażenia i zmiany w organizacji przestrzeni. Przeprowadzimy ewaluację. Jeśli któreś z celów projektu będą zrealizowane w niezadowalającym stopniu, sprawdzimy tego przyczyny i dołożymy starań, aby je uzupełnić. |
Przeprowadzimy ewaluację. Jeśli któreś z celów projektu będą zrealizowane w niezadowalającym stopniu, sprawdzimy tego przyczyny i dołożymy starań, aby je uzupełnić. |
Podsumowanie
Szkoła ubiega się o dofinansowanie projektu "Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca", aby podnieść jakość pracy nauczycieli i osiągnięcia edukacyjne uczniów, oraz skutecznie wprowadzić do szkolnych standardów zachowania proekologiczne. Widzimy stojące przed szkołą wyzwania związane ze zmianami społecznymi, kryzysem migracyjnym, kryzysem klimatycznym, skutkami pandemii Covid-19 oraz przeciążeniem kadry. Sądzimy, że odpowiedzią na te wyzwania jest wprowadzanie zmian opartych na rzetelnej wiedzy, rozpoznaniu problemów, obserwacji rozwiązań istniejących w innych krajach i wykorzystaniu dostępnych nowoczesnych technologii. Realizowany w naszej szkole projekt w KA1 Erasmus+ w latach 2016-18 przyniósł trwałe rezultaty i chcemy ponownie skorzystać z dofinansowania, aby podnieść jakość placówki. Dlatego planujemy udział nauczycieli w zagranicznych kursach i obserwacjach pracy. Sądzimy też, że dostosowując się do standardów Erasmus+ podniesiemy jakość i unowocześnimy standardy naszej pracy.
|
Partnerzy:
E10273147 |
CEIP ANTONIO MACHADO Almendralejo |
Hiszpania |
Extremadura |
ALMENDRALEJO |
https://ceipantoniom achadoalmendralej o1929.wordpress.com/ |
E10290326 |
CEIP SAN ISIDRO, 35000707 |
Hiszpania |
Canarias |
Galdar |
E10009436 |
Escola Llibertat |
Hiszpania |
Cataluña |
Badalona |
https://agora.xtec.c at/ceipllibertat/ |
E10166501 |
EUROPASS SRL |
Włochy |
Toscana |
Firenze |
www.teacheracademy.eu |
E10040387 |
JUMP - Gioventù in riSalto |
Włochy |
Calabria |
Soverato (CZ) |
www.associazionejump.it |
E10281881 |
Kocēnu pamatskola |
Łotwa |
Vidzeme |
Kocēni |
https://www.kocenuskola.lv/ |
E10239861 |
Teacher Academy Ireland Limited |
Irlandia |
Dublin |
Dublin |
www.teachertraining.ie |
E10267103 |
Comprensivo Principe di Piemonte Maglie |
Włochy |
Puglia |
Maglie |
icprincipedipiemontemaglie.edu.it |
E10231134 |
Mažeikių lopšelisdarželis "Gintarėlis" |
Litwa |
Telšių apskritis |
Mažeikiai |
https://www.ldgintarelis.lt |