Pokój jest drogą... Daje siłę, pozwala tworzyć i być razem
Tydzień projektów w Szkole Podstawowej nr 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego
wrzesień 2024
Tydzień Projektów dał nam okazję do nauki różnych przedmiotów w nietypowy sposób. Skupiliśmy się na tematach pokoju i bezpieczeństwa, ucząc się współpracy i doceniając różnorodność. To pomogło nam zrozumieć, jak budować przyjazną społeczność, i miękko rozpocząć nowy rok szkolny.
Podsumowanie na szkolnym kanale YouTube - kliknij aby zobaczyć
Pierwszy dzień naszego Tygodnia Projektów poświęciliśmy integracji. Były wspólne śniadania, gry i zabawy i bieg fair play. Poznawaliśmy definicje słowa POKÓJ i dyskutowaliśmy o tej wartości. Ułożyliśmy wspólnie klasowe kodeksy, określiliśmy jakie postawy budują pokojową atmosferę. Jako załoga okrętu podwodnego uciekaliśmy przed wielką rybą... odpowiadając na pytania o bezpieczeństwie i pokoju.
Kolejny dzień to gra terenowa - dla młodszych klas w pobliżu szkoły, a dla starszych “Szlakiem Doroszewskiego” czyli aż do ulicy naszego patrona. Znajdowaliśmy znane i mniej znane miejsca na trasie: GŁAZ był łatwym obiektem, trudniejszym wyzwaniem był... KLOMB ;)
Przed wyruszeniem na trasę gry poznaliśmy sylwetkę naszego patrona - profesora Witolda Doroszewskiego i jego wielkie dzieło - Słownik Języka Polskiego. Profesor wierzył, że poprawny język pomaga nam lepiej się rozumieć i żyć w zgodzie.
Gra terenowa “Szlak Doroszewskiego”
- poznawanie naszej bliskiej okolicy i korzystanie z mapy
- korzystanie z definicji słownikowych i układanie własnych
- ćwiczenia z języków obcych
- aktywność fizyczna
- Kalambury - pojęcia związane z wartością POKÓJ
- Doradztwo zawodowe gdzie kto pracuje?
Finałowym przystankiem na trasie gry była ulica Witolda Doroszewskiego.
Kolejnego dnia w rozważaniach na temat POKOJU doszliśmy do zagadnień związanych z pokojem na świecie. Poznaliśmy organizacje działające na rzecz pokoju i dyskutowaliśmy o ich wpływie na bliskie nam sprawy. Odkrywaliśmy to, że różnorodność jest wartością pomagającą w budowaniu pokoju.
Wszystkie klasy prezentowały swoje prace w czasie podsumowania tygodnia na sali gimnastycznej.
Cele Tygodnia:
- Integracja i reintegracja uczniów
- realizacja podstawy programowej
- rozwijanie kompetencji kluczowych
- wdrożenie w nowoczesne metody, np. pracę metodą projektu w grupach o zróżnicowanych możliwościach
- wdrożenie w styl pracy zgodny z europejskimi trendami poznanymi w czasie mobilności Erasmus+
- - uczniowie w większym stopniu tworzą proces edukacyjny
- - współdziałanie i kreatywność
- - główną wartością jest proces i działanie, a nie efekt końcowy
- - docenienie różnorodności
Treści realizowane w czasie Tygodnia Projektów:
Zgodne z podstawą programową, założeniami programu “Moja dorastanie” oraz “Szkoła ekologiczna, nowoczesna, twórcza, europejska i różnorodna. Scenariusze zajęć zostały ułożpne przez szkolny zespół nauczycieli-specjalistów pod kątem kształtowania kompetencji kluczowych.