KOMUNIKAT DYREKTORA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 363 W WARSZAWIE
w sprawie rozwiązań dotyczących organizacji i realizacji zadań przez Szkołę Podstawową nr 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego w Warszawie, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Decyzją Ministra Edukacji Narodowej wnikającą z konieczności zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID – 19 (Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 roku) w dniach od 25 marca do 10 kwietnia 2020 roku zadania jednostek systemu oświaty są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Kształcenie na odległość rozumiane, jako kształcenie z wykorzystaniem metod i technik oraz środków komunikacji, które w procesie edukacji nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
Koordynatorem współpracy nauczycieli z uczniami i rodzicami jest dyrektor szkoły. Drogą komunikacji z dyrektorem szkoły jest dziennik elektroniczny oraz mail: jkalisz@edu.um.warszawa.pl . W sprawach związanych z organizacją pracy szkoły mogą Państwo zwracać się do Pani wicedyrektor Agnieszki Prządki – klasy IV – VIII, oraz Pani wicedyrektor Agaty Bartuzi-Król - wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna.
Koordynatorem organizacji zdalnego nauczania jest Pani Karolina Szurek. Nauczycielem odpowiedzialnym za informowanie Państwa poprzez stronę internetową o najważniejszych zmianach, istotnych kwestiach związanych z funkcjonowaniem szkoły w okresie zawieszenia zajęć jest Pani Elżbieta Białek. Ważnym źródłem informacji pozostaje FB Szkoły Podstawowej nr 363, którego administratorem jest Pani Magdalena Watts.
Podstawą komunikacji pozostaje dziennik elektroniczny oraz maile. Narzędziem wykorzystywanym w pracy z uczniami jest Zintegrowana Platforma Edukacyjna (loginy i hasła dla uczniów przekazuje wychowawcom Pani Agnieszka Szałaj), jak również różnorodne komunikatory.
Wychowawcy klas monitorują aktywność uczniów, w przypadku jej braku rozpoznają powody, przyczyny ograniczające dostęp ucznia do proponowanych narzędzi pracy np. brak możliwości korzystania ucznia z urządzeń mobilnych i informują o zaistniałej sytuacji dyrektora szkoły. Wychowawcy pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, wspólnie analizując skuteczność podejmowanych działań.
Zadania i materiały przygotowywane są zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkole podstawowej z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów.
W codziennej pracy nauczyciele wykorzystują materiały rekomendowane i udostępniane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Centralnej i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Udostępnianie zakresu zadań do realizacji na dany tydzień odbywa się poprzez publikację (w poniedziałek wieczorem) na stronie internetowej szkoły PLANERA zawierającego materiały i wskazówki do nauki zdalnej, zgodnie z liczbą godzin przewidzianą na dany przedmiot. PLANER zawiera: zadania podstawowe, zadania dodatkowe i rozszerzające, metody pracy, formy realizacji, propozycje od nauczyciela, pomocne linki oraz formę kontaktu do nauczyciela każdego przedmiotu. Poniedziałek pozostaje dniem na uzupełnianie zaległości bądź podejmowaniem realizacji zadań rozszerzających.
Nauczyciele planują swoją codzienną pracę zdalną w taki sposób, by mieć możliwość monitorowania postępów ucznia, stopnia wykonania zadania, weryfikacji wiedzy i umiejętności oraz systematycznej oceny, mając na uwadze ocenianie śródroczne i roczne. Sposób weryfikacji wiedzy i oceny pracy ucznia zależy od indywidualnych wymagań nauczyciela z uwzględnieniem wniosków z analizy sytuacji dydaktyczo-wychowawczej dokonanej przez zespół wychowawczy. Temat zajęć oraz oceny cząstkowe ucznia muszą być udokumentowane w dzienniku elektronicznym.
Nauczyciele w czasie nauczania zdalnego mają możliwość modyfikowania programu nauczania zgodnie z potrzebami i możliwościami uczniów oraz indywidualnego doboru treści, form, metod pracy. Modyfikowane przez nauczycieli treści muszą być zgodne z realizacją podstawy programowej. Nauczyciele uwzględniają równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach, w miarę możliwości różnicują zajęcia, metody i formy pracy zgodnie z możliwościami psychofizycznymi uczniów, dbając by czas na indywidualną naukę był spożytkowany efektywnie z zachowaniem bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. Każdy nauczyciel indywidualnie dobiera sobie metody, formy i narzędzia pracy zgodnie ze swoimi możliwościami i potrzebami.
Nauczyciele specjaliści: pedagog, psycholog, logopeda, organizują i udzielają pomocy i wsparcia komunikując się z rodzicami i uczniami poprzez dziennik elektroniczny, drogą mailową, jeżeli tego wymaga sytuacja również telefonicznie.
W nauczaniu zdalnym ważną rolę odgrywają Rodzice, którzy odbierają informacje zamieszczone przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym czy poprzez maile, są w stałym kontakcie z wychowawcą i nauczycielami przedmiotów. W procesie kształcenia na odległość udzielają wsparcia dziecku poprzez: udostępnienie dzieciom prywatnej poczty elektronicznej, komunikatorów, a w przypadku uczniów młodszych pomoc w obsłudze urządzeń elektronicznych w celu przesłania wskazanych przez nauczyciela zadań do wykonania.
Ze względu na specyfikę zdalnego nauczania rodzice powinni dbać o właściwe warunki do pracy dzieci w domu oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy wykonywanej przy pomocy urządzeń elektronicznych, wspierać dziecko w wykonywaniu zadanych prac oraz zachęcać do samodzielności, jednocześnie dbając o to by dziecko miało czas przeznaczony na zabawę i odpoczynek. Rodzice mają prawo korzystać z pomocy psychologa, pedagoga szkolnego oraz wychowawcy w formie zdalnej.
Uczniowie pracują zdalnie od poniedziałku do piątku zgodnie z tygodniowym planem zajęć dla swojej klasy – PLANER, zamieszczanym na stronie internetowej szkoły. Komunikacja pomiędzy uczniem a nauczycielem odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Zdalna praca ucznia podlega monitorowaniu i ocenianiu w zakresie:
1. dydaktyki: oceny z poszczególnych edukacji bądź przedmiotów,
2. zachowania: kultura języka, postawa uczniowska, systematyczność w odbiorze materiałów
oraz ich terminowe przesyłanie, sumienność i zaangażowanie w codzienną pracę.
Oceny uzyskane dotychczas oraz w pracy zdalnej będą stanowiły podstawę klasyfikowania oraz promowania ucznia.
Zadania dla ucznia to:
1. Odbieranie informacji zamieszczonych przez nauczycieli na platformie szkolnej.
2. Odbieranie wiadomości przesłanych przez nauczycieli i wychowawcę.
3. Przesyłanie wykonanych zadań do nauczycieli, zgodnie z poleceniem.
4. Korzystanie z porad specjalistów zamieszczonych na szkolnej platformie.
5. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy wykonywanej przy pomocy urządzeń
elektronicznych.
Uczeń ma prawo korzystać z pomocy psychologa i pedagoga szkolnego w formie zdalnej.
Czas nauki zdalnej – kształcenia na odległość, może być momentem na większe usamodzielnienie dziecka, rozwijanie odpowiedzialności, podejmowaniem podstawowych czynności domowych (przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czynności związane z ubieraniem się, przygotowanie do snu itp.), czasem rozmowy na różnorodne tematy, wzbogacaniem słownictwa i wiedzy o świecie, czasem czytania dzieciom bądź z dziećmi, czasem na wspólne gry i zabawy zręcznościowe, planszowe, plastyczne, konstrukcyjne. Dlatego też zachęcam do korzystania z porad i propozycji nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz wychowawców świetlicy. Nauka w domu może być możliwością realizowania rodzinnych projektów edukacyjnych wspieranych przez nauczyciela.
W okresie zawieszenia pracy szkoły odpowiedzialność na nauczanie i stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka spoczywa nie tylko na nauczycielach ale i rodzicach, to właśnie w domu dziecko powinno czuć się bezpiecznie i swobodnie podejmując wszelkie aktywności.
Z wyrazami szacunku
Joanna Kalisz-Lerch
Dyrektor SP 363